תכנית עסקית

תכנית עסקית היא מסמך שמספק תמונה עתידית כוללת של העסק, הפרויקט או המיזם העסקי מבחינה שיווקית, תפעולית, כלכלית ועוד.
הסיבה העיקרית להכנת תכנית עסקית היא ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה קצרת וארוכת טווח לעסק  /מיזם/ או פרויקט.
תכנית עסקית תהיה מיועדת לאחד או יותר מהגורמים הבאים:

* יזם/ בעלי מניות
* משקיעים
* בנקים/ גופי מימון
* חברה רוכשת
* שותף עסקי פוטנציאלי
* דירקטוריון החברה

תוכנית עסקית מאפשרת לעסקים קטנים, בינוניים ואף עסקים גדולים לנתח בצורה מקצועית ואובייקטיבית את הפעולות השונות בארגון לצד מטרות וחזון הארגון. באמצעות תוכנית עסקית אנו יוצרים ניתוח מקצועי של החברה אותו ניתן להציג אל מול משקיעים פוטנציאליים לשם גיוס הון ו/או לשם מטרות פיתוח עסקיות ומעקב יום-יומי אחר הנעשה.

אנו מאמינים שיש לכם לא מעט שאלות אודות בניית תוכנית עסקית – קאסם אלשאפעי המתמחה בליווי וייעוץ לעסקים פה על מנת לעשות לכם מעט סדר.

מהי תוכנית עסקית?

יצא לכם לשמוע לא מעט את הביטוי "תוכנית עסקית" אך אתם תוהים מה זה הלכה למעשה אומר. כאשר אנחנו מדברים על תוכנית עסקית אנו מדברים על אחד השלבים המהותיים והקריטיים ביותר בהקמת עסק.

דרך תוכנית עסקית אנו ניגשים אל כל ההיבטים העסקיים השונים של העסק שלנו ועובדים לפי תכנית מסודרת לגבי עתידו של העסק. בתוכנית זו אנו נגע בהיבטים רבים לצד משימות יומיות, שבועיות, חודשיות, שנתיות ויעדים שוטפים.

אנו רואים חשיבות רבה בתוכנית עסקית מאחר והיא עוזרת לעסק לבנות את "השלד העסקי" בצורה נכונה וחכמה תוך כדי היצמדות אל תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת, פעולות אשר צריכות להינקט לשם הגשמת המטרות, מעקבים וחזון יום-יומי.

בניית תכנית עסקית: השלב הראשון בהקמת עסק

אנשים רבים חושבים כי פתיחת עסק במשרדי הרשויות זהו הצד הראשון בהקמת עסק, אך לא ככה הדבר. אנו מאמינים כי הדבר הראשון שצריך להתבצע בהקמת עסק הינו תכנון ראשוני ומוקדם לעסק לצד בניית תכנית עסקית ראשונית.

במהלך התכנון אנו נגע במגוון רחב של נושאים – הגדרות תקציבים לעסק שלנו, הערך של המוצרים והשירותים אותם אנו נותנים, אסטרטגיות מכירה, אסטרטגיות שיווק, כניסה אל עולמות הדיגיטל, גיוס לקוחות חדשים, הגדרת תפקידים ברורה, עבודה אל מול כוח אדם איכותי לצד היבטים רבים בהם נרצה לעשות שימוש לשם קיום העסק והפיכתו לעסק ממיר ומצליח.

אנו למדים כי הקמת עסק איננה מלאכה פשוטה וטומנת בחובה לא מעט אתגרים, כאשר אנחנו עובדים יחד עם תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת אנו מגדילים אלפי מונים את היכולת שלנו להצליח ולעקוב אחר התהליכים העסקיים השונים בצורה נכונה ואובייקטיבית תוך כדי שתוואי הדרך מסומן עבורנו.

"8 מכל 10 עסקים נסגרים בשנה הראשונה שלהם"

לפי דוחות שנתיים אנו למדים כי שמונה מכל עשרה עסקים נסגרים בשנה הראשונה שלהם. עסק קטן הנמצא בהתהוות הינו עסק אשר פתוח למגוון רחב של פרצות, לכן יש צורך בליווי ובתוכנית עבודה מפורטת ומסודרת.

אנו רואים כי המשותף בין כל אותם עסקים שנסגרו הוא העובדה שהם עבדו ללא שום תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת, לא היה אף אחד שיתן להם מעטפת מלאה וינגיש להם מידעים בכל הקשור לרשויות – מס הכנסה, מע"מ ורישוי עסקים.

תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת מגדילה את הסיכויים אלפי מונים כי העסק ישרוד את השנה הראשונה שלו ואף ימצא את כל הדרך להצלחה. בעלי עסקים רבים מאמינים כי יש "ללמוד תוך כדי תנועה" אך מדובר בטעות מן היסוד מאחר ויש לעבוד אל מול תכנית עבודה מפורטת ומסודרת שתתווה את הדרך, את היעדים ואת המטרות העסקיים לצד בקרה יומית, שבועית, חודשית ושנתית.

תוכנית עסקית בשונה ממה שאנשים נוטים לחשוב איננה מיועדת אך ורק למשקיעים ולאנשים חיצוניים אשר תוהים מה הם התוכנית העסקית שלכם אלא מיועדת בראש ובראשונה לשימוש פנימי לשם הצלחה של העסק בכל היבטיו השונים.

האם רק עסקים חדשים זקוקים לתוכנית עסקית?

בפסקה האחרונה דיברנו על 8 מכל 10 עסקים אשר נסגרים בשנה הראשונה שלהם, אך אנחנו למדים כי אותם עסקים שנשארים לשנה השנייה והשלישית לאו דווקא רווחים או שאינם ממצים את הפוטנציאל הכלכלי שלהם בצורה הטובה ביותר. אנו מאמינים כי ישנם מספר סוגים של עסקים אשר צריכים לעבוד אל מול תכנית עסקית מפורטת ומסודרת:

  • עסקים קטנים בשנה הראשונה – כמו שכבר הצלחתם להבין 8 מכל 10 עסקים חדשים נסגרים בשנה הראשונה שלהם, אנו מאמינים כי בין העסקים אשר זקוקים לתוכנית עסקית אנו רואים עסקים קטנים בשנה הראשונה שלהם. תוכנית עסקית תעזור לבעלי העסקים לבנות דרך נכונה לצד אסטרטגיות בעולמות השיווק, המכירה והפיננסים לשם הצלחת העסק.
  • עסקים בינוניים שרוצים לעשות קפיצת מדרגה – הרבה עסקים בינוניים מרגישים שהם מוכנים בכל מאודם לעשות את קפיצת המדרגה שנותרה להם במטרה להפוך לחברה ו/או תאגיד גדול. דרך ראיית מבט אובייקטיבית ונקייה של בעל מקצוע המתמחה בעולמות הייעוץ והעסקים ניתן לבנות תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת אשר תקדם את אותם עסקים אלפי מונים בדרך אל היעדים שלהם.
  • עסקים שמרגישים שהם "נשארים במקום" – אין זה משנה אם אתם עסק קטן, בינוני או גדול. אנו רואים לא מעט עסקים שמרגישים שהם נשארים במקום, שנה עוברת ועוד שנה חולפת אך הם עדיין עושים את אותם סכומים ולא מצליחים לשבור את תקרות הזכוכית שלהם. במקרים כאלו אנו מאמינים כי יש צורך באפיון של בעל מקצוע אשר ינתח את כל התהליכים העסקיים השונים ויפעל יחד איתכם לשם בניית תוכנית עבודה מפורטת ומסודרת.

אנו למדים כי בניית תוכנית עסקית מתאימה לכל סוגי העסקים ויש ביכולתה לשפר את התהליכים העסקיים והכלכליים בעסק. כמו כן, עסקים העומדים לפני גיוס משקיעים וזקוקים להציג תוכנית פעולה יכולים לעשות שימוש כפול – הן למשקיעים והן לשימושם האישי.

מה הם הדברים שאנו נרצה לגעת בהם במסגרת תוכנית עסקית?

כמו שכבר הצלחתם להבין כאשר אנחנו דברים על בניית תוכנית עסקית אנו מדברים על מגוון רחב של היבטים ונושאים בהם אנו נרצה לגעת. חשוב לציין כי תוכנית עסקית של עסק אחד תראה שונה מתוכית עסקית של עסק אחר ויש לעשות התאמה אישית מלאה לצרכים, למוצר וללקוח. יחד עם זאת אנו רואים כי כל תוכנית העסקיות נוגעות בגדול באותן היבטים בצורה שונה. בין ההיבטים בהם אנו נוגעים במסגרת תוכנית עסקית ניתן לראות:

  • הגדרות תקציב עסקיות – אנו מאמינים יש צורך בהגדרות תקציב עסקיות ברמה היומית, השבועית, החודשית והשנתית. כאשר אנחנו עובדים אל מול ניהול והגדרות תקציביות מתוכננות ומדויקות אנו יכולים תמיד להיות עם יד על הדופק ולבצע את התהליכים בצורה נכונה מבחינה כלכלית.
  • תזרים מזומנים – לאחר שהגדרנו את הגדרות התקציב העסקיות אנו נרצה לשים את הדעת על תזרים המזומנים שלנו. תזרים מזומנים הוא הדרך שלנו לדעת כמה כסף נכנס אל העסק שלנו וכמה כסף יוצא על העסק שלנו על הוצאות שגרתיות לצד הוצאות בלתי צפויות. המטרה של תזרים מזומנים הוא לתת לנו מרווח כלכלי ולוודא כי בכל רגע נתון איננו מוציאים יותר ממה שאנחנו מכניסים ו/או חורגים ממסגרת האשראי שניתנה לנו בבנק. חריגה ממסגרת האשראי עלולה לגרור אחריה פיגורים וריביות ואף הורדת דירוג האשראי הניתן לנו על ידי הבנק – מה שיהווה עבורנו מכשול בלקיחת הלוואות ו/או קבלת תנאי מימון אטרקטיביים לתהליכים עסקיים בעתיד.
  • היררכיה עסקית – היררכיה עסקית עוזרת לנו להימנע מחילוקי דעות אשר עלולים לבוא במשך הדרך, אנו נצטרך לשאול את עצמנו איך אנו רוצים להפעיל את העסק שלנו – האם אנו נרצה להפעיל אותו כעוסק מורשה או שמא כחברה בע"מ, יש שותפים אשר יעדיפו להגדיר את העסק שלהם כשותפות לכל דבר ועניין. עוד לפני תחילת העבודה אנו נרצה להגדיר את העץ הארגוני ואת חלוקת התפקידים של כל אחד מן בעלי המקצוע והשותפים – כך כל אחד יודע את מקומו ואנו רואים אחידות מלאה.
  • ניתוח השוק וחקר מתחרים – אנו נרצה להסתכל על המתחרים שלנו בשוק בכדי לנתח את השוק בצורה טובה יותר, את התחרות בשוק, המחירים בשוק ולעיתים האם מדובר בשוק כדאי עבורנו. במהלך חקר מתחרים אנו נגלה מה הן החוזקות, מה הן החולשות ואילו נקודות היינו רוצים לקחת מן המתחרים שלנו. אנו נרצה להבין באיזה חלקים בתחום המתחרים שלנו שולטים ומה עובד להם פחות טוב – כך נוכל למצוא "פרצה" תוך כדי בניית תכנית אסטרטגיית אשר תבליט אותנו אל מול המתחרים שלנו.
  • פיתוח אסטרטגיות מכירה ושיווק – בניית תוכנית עסקית טומנת בחובה לא מעט אתגרים, פיתוח אסטרטגיית מכירה ושיווק נחשבים בין האתגרים הקשים ביותר בתוכנית. אנו למדים כי לשם הצלחת עסק בעידן של היום יש צורך במערך ואסטרטגיית שיווק ומכירות המותאמות אישית עבורנו ועבור הקהל שלנו – המטרה של סעיף זה הינו להגדיר איך ניתן למשוך לקוחות אלינו, איך אנחנו משמרים לקוחות ומה הם התהליכים שיתבצעו במסגרת השיווק והמכירה של העסק שלנו.
  • מקורות מימון – אחד הדברים עליהם אנו נרצה לשים את הדגש במסגרת תוכנית עסקית הינם מקורות המימון שלנו. האם אנו צריכים מקורות מימון לשם הקמת העסק ו/או פיתוח וקידום של מוצר. בהנחה וכן, מה הם הדברים שנעשה עם הכסף שקיבלנו ממקורות המימון – האם אלו יהיו לשם פיתוח עסקי או שמא תשלום לספקים ומשכורות.

לצד אלו אנו רואים עוד מגוון רחב של פעולות הנעשות בליווי של יועץ עסקי ובהתאמה אישית לצרכים העסקיים שלהם ולשוק בו אתם נמצאים.

בניית תכנית עסקית – איך לעשות זאת בצורה נכונה וחכמה?

אתם מעוניינים לגשת אל מלאכת בניית תוכנית עסקית ותוהים איך לעשות זאת בצורה חכמה ונכונה, אם זו הפעם הראשונה שאתם מנהלים עסק אנו ממליצים לכם לא לגשת אל המלאכה הזו לבד ולעשות זאת בליווי של בעל מקצוע.

בניית תכנית עבודה ללא בעל מקצוע יכולה לגרור אחריה לא מעט בעיות ואובדן של זמן רב – אף אחד מאיתנו לא רוצה "לשחק" עם העסק שלו, לכן אין מן הנמנע שבניית תכנית עסקית בצורה נכונה וחכמה תעשה אך ורק אל מול בעל מקצוע.

החשיבות בעבודה עם בעל מקצוע המתמחה במלאכת בניית תוכנית עסקית

במסגרת תכנית עסקית אנו רואים מגוון רחב של פעולות אשר צריכות להתבצע וקיים הצורך במיומנות ומקצועיות בעולמות רבים לרבות עולם העסקים והעולם הפיננסי. כאשר אנחנו ניגשים לבניית תכנית עסקית אנו נרצה לעבוד עם בעל מקצוע המתמחה בתחום אשר ידע לספק עבורנו מעטפת מלאה תוך כדי אפיון כל הצרכים שלנו.

במרוצת השנים הכרנו לא מעט בעלי עסקים אשר ניסו לבנות תכנית עסקית לבד כאשר אינם מבינים כלל תחום ו/או יחד עם בעל מקצוע ללא ניסיון בעולמות הייעוץ ומצאו את עצמם מבזבזים זמן, משאבים וכסף רב. לכן אנו ממליצים לא לחכות יותר מדי ולפנות ככל שיותר מהר אל בעל מקצוע המתמחה בתחום.

איך לבחור חברה המתמחה בתוכנית עסקית?

תכנית עסקית הינה מסמך בלתי נפרד אשר מטרתו לספק תמונה עתידית כוללת של העסק, המיזם ו/או הפרויקט שלנו ממספר רחב של היבטים לרבות היבטים כלכליים, תפעוליים, לוגיסטיים, שיווקיים ותהליכי מכירה. כיום מחיפוש קטן במנועי החיפוש אנו נחשפים אל מגוון רחב של חברות ואנשי מקצוע המציגים את עצמם כאנשי מקצוע המתמחים במלאכת בניית תוכנית עסקית, יחד עם זאת אצל בעלי עסקים רבים מרחפת העננה – "איך ניתן למצוא את בעל המקצוע ו/או את החברה הטובה ביותר בתחום?" ריכזנו עבורכם מספר נקודות שיעזרו לכם לבחור נכון:

  • ניסיון לצד ותק – בין הדברים החשובים עליהם אנו נרצה לשים את הדגש כאשר אנחנו מחפשים חברה המתמחה בבניית תוכנית עסקיות הינו הניסיון לצד הותק של החברה. אנו למדים כי חברה בעלת ניסיון לצד ותק בתחום תדע איך לגשת בצורה מקצועית, נכונה ואיכותית הרבה יותר אל המלאכה ואף תדע לתת פתרונות יצירתיים במידת הצורך לצד שינויים תוך כדי תנועה במטרה להוביל לתוכנית העסקית הטובה ביותר עבורנו.
  • מוניטין – אין מן הנמנע כי חברה אשר צברה לעצמה ניסיון לצד ותק בתחום צברה לעצמה מוניטין, אנו נרצה לעבוד אך ורק עם חברה בעלת מוניטין גבוה בתחום. נוכל למצוא לא מידע אודות המוניטין של החברה באתר הבית שלה, מפרסום של חוג לקוחותיה ומהמלצות ברחבי האינטרנט.
  • חוג לקוחות והמלצות – אנו מאמינים כי הדרך הטובה ביותר לעקוב אחר הצלחה של חברה המתמחה בייעוץ עסקי תהיה דרך פנייה לחוג הלקוחות שלה. חוג הלקוחות של החברה הוא הפנים של החברה ונותן תמונה רחבה ומלאה לגבי הצלחתה של התוכנית העסקית. אנו נרצה לדבר עם מספר של לקוחות החברה, בדגש על לקוחות העוסקים במלאכות הדומות למלאכה בה אנו עוסקים.
  • הבנה נרחבת בעולמות העסקים והפיננסים – חברה המספקת שירותי תכנית עסקית צריכה להתמחות במגוון רחב של תחומים. אנו נרצה לעבוד אך ורק עם חברה בה אנשי המקצוע ומנהלי החברה בעלי ידע נרחב בעולמות העסקים לרבות אסטרטגיות תוכן, שיווק, מכירה ולוגיסטיקה. כמו כן אנו נרצה לעבוד עם חברה המתמחה בעולמות הפיננסים אשר תדע לאפיין את הצרכים שלנו ולתת לנו מעטפת מלאה גם בתחום הפיננסי.
  • אין שני לרושם ראשוני – בסופו של יום כאשר אנחנו פונים אל חברה המתמחה בתוכניות עסקיות אנו מזמינים אותם אל הבית שלנו (העסק שלנו) ולכן אין מן הנמנע שאנו נרצה להרגיש בנוח איתם. אנו מציעים לכם להיפגש לקפה ראשוני אצל החברה איתה אתם רוצים לעבוד לשם הכרת הנפשת הפועלות, במהלך השיחה תשמעו על החברה, על פועלם, תספרו מעט על השאיפות שלכם ותראו מה הכימיה הכללית. אנו מאמינים כי אין שני לרושם ראשוני – לכן לפני שאתם מכניסים את היועץ אל פתח ביתכם הרגישו שזה נכון עבורכם.

קאסם אלשאפעי – ייעוץ וליווי עסקי ופיננסי

אם חיפשתם אחר בעל מקצוע המתמחה בייעוץ וליווי עסקי ופיננסי הגעתם למקום הנכון עבורכם. קאסם אלשאפעי הינו בוגר אוניברסיטת בן גוריון והאוניברסיטה הפתוחה במגוון רחב של תחומים אקדמאים ומקצועיים. כיום קאסם נותן מעטפת מלאה בעולמות פיננסים ועסקיים רבים לרבות – ייעוץ לעסקים קטנים ובינוניים, מאמן אישי ועסקי, יועץ לכלכלת העסק והמשפחה, מנחה ומאמן אישי בשיטת NLP לצד עיסוקים נוספים.

קאסם הפך בשנים האחרונות לבחירתם הטבעית של עשרות עסקים ברחבי הארץ ולביטוי שגור בעולמות הייעוץ, אנו מזמינים אתכם להצטרף אל עשרות לקוחותיו של קאסם ולבחור נכון.

זה הזמן לבחור נכון – זה הזמן לבחור קאסם אלשאפעי

 

דילוג לתוכן