עסקים רבים מתנהלים לפי תכניות קצרות טווח, זה כמובן עדיף על התנהלות ללא תכניות כלל אך במצב כזה נעדרת האפשרות לראייה עתידית ובו זמנית אין ביכולת העסק להיערך ליעדים מרחיקי לכת.
מומחים מעולם הכלכלה ממליצים על בניית תכנית שנתית שתכלול את השאיפות העסקית של העסק לשנה אחת לפחות קדימה ( העדיפות ל 3 שנים), כי רק במסגרת זמן כזו ניתן להציב יעדים מדידים ולפעול להשגתם ואין בכך את החובה להשיג את היעדים במדויק אך יש לפעול לפי תכנית שמטרתה לרכז ולמקד את המפילות העסקית של העסק עד ליעדים המדידים שנבחרו.
ניקח לדוגמא עסק קטן כמו חנות לאביזרי סלולר, נניח שבעל החנות הציב לעצמו יחד בתחילת שנת 2022 למכור 500 פריט בכל חודש כדי להגיע לרווחים הרצויים, זאת אומרת שבשנה הוא צריך למכור 6000 פריטים. כעת יש יעד ברור ומדיד שיש לפעול להשגתו.
כעת נניח שהרבעון הראשון של 2022 העסק לא התחיל למכור 1500 פריטים כפי שתוכנן אלא מכר רק 1000 פריטים. במצב זה העסק בפיגור של 500 פריטים, וכרגע הוא נדרש להגדיל את היעד של רבעון שני כדי לכסות את הפיגור.
על פי תכנית זו, יש לבעל העסק תמיד ראייה עתידית שמובילה אותו לעמוד ביעדים, ולכן ברבעון השני הוא יפעל אחרת כדי להגדיל את היקף המכירות ולהביא לקוחות חדשים אם זה באמצעות פרסום מסיבי יותר או שיווק מדוייק לקהל היעד ובים אם זה תמחור שונה והיצע של מבצעים וחבילות מיוחדות.
במילים אחרות, העסק מתנהל בצורה אקטיבית ולא פסיבית ופועל מתוך יוזמה ומגיב לשוק בצורה נכונה ועקבית ובזכות דפוסי פעולה אלה העסק יכול לשפר את ההתנהלות העסקית ולהגדיל רווחים מעת לעת באמצעות הראייה הכוללת שמתבססת על תכנית שנתית אדאפטיבית ויזומה.
קאסם אלשאפעי
יועץ עסקי